woensdag 16 maart 2016

Het ijken van je bespanmachine, wanneer en hoe doe je het?

Iedere tennis- speelster/speler heeft zijn of haar voorkeur wat betreft de spanning van de snaar in het racket. Deze spanning wordt uitgedrukt in kilogrammen, als voorbeeld, een racket met een spanning van 25 kg staan de snaren strakker dan bij een spanning van 20 kg. Maar, hoe zeker weet nu dat, nadat je je racket hebt bespant op jou geliefde 20 kg spanning er ook daadwerkelijk een spanning van 20 kg in is gekomen?

Wat betekend ijken nu eigenlijk?

Onder ijken verstaan we: door meting van bekende standaarden de meting met een instrument op een juiste schaal te brengen. Op deze manier controleren we of de instellingen van de bespanmachine nog juist en correct zijn. Echter, is officieel de term ijken niet geheel juist, zo mag alleen het ijkwezen ijken, in plaats hiervan spreken we over kalibreren. Wat vast stellen van de afwijken betekent.

Wanneer moet een bespanmachine worden gekalibreerd?

Allereerst hangt dit af van het type bespanmachine. Bespanmachines die werken met een gewicht hoeven vrijwel nooit gekalibreerd te worden. Het voordeel van dit type bespanmachines is dat deze werken op de zwaartekracht van het gewicht. En zolang de zwaartekracht niet verandert, blijft ook de kracht die door het gewicht wordt uitgeoefend constant. Electrische bespanmachines en machines met een draaimechanisme moeten wel gekalibreerd worden. Het is raadzaam dit eens per 2 tot 3 maanden te controleren of wanneer er voor gevoel minder kilogrammen in komen. Dit doet u met een spanningstester. Stel een spanning van 20 kg in. Als u nu de spanningsmeter plaatst tussen het aanspanmechanisme en een vaste klemtang en span de snaar aan. Als de spanningstester meer of minder dan 20 kg aangeeft, moet het aanspanmechanisme opnieuw worden afgesteld.

Hoe kalibreert u uw bespanmachine?

Allereerst verwijder de spanningstester en draai de veiligheidsschroef aan de zijkant van de snelspanner los. Draai vervolgens de stelschroef linksom als de gemeten spankracht te laag was, of rechtsom als de gemeten spankracht te hoog was. Draai uiteindelijk de veiligheidsschroef weer vast en controleer nogmaals de spanning met de spanningstester.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten